Energi (ork)

Haj haj!

Efter mitt mega-låånga inlägg med inbjudningsTagsen (till vårt ”om-giftemål”) tyckte jag att det passade bra med ett TÄNKvärt-inlägg om ENERGI ((ork) 
Idag är mitt inlägg illustrerat med ett foto som jag själv har tagit på Äpplets Hus, Kivik (Skåne)

”min energi är som ett äpple – när äpplet är slut så är det slut”

Citat från en dvärgväxt kvinna
jag såg på tv (för många år sedan)

Jag ”gick i väggen” vintern 1998. Jag kom tillbaka från semestern och kände mig lika trött som innan semestern. Hade yrselanfall som jag viftade bort och så kom droppen – en personlig kris. Jag gräät i en hel vecka och sen försökte jag att gå tillbaka till jobbet (fast jag fortfarande inte mådde bra) men det gick så klart inte så jag ringde företagshälsan för att få ett läkarintyg men hamnade på Psykakuten (för företagshälsan hade ingen tid åt mig förrän året där på) och där sa man att jag hade fått en depression. Såå började min resa med utmattning symdrom…

Ända sedan dess har jag känt att min energi-nivå är lägre än vad den var innan jag blev sjuk för hur jag än ”kämpar” för att komma tillbaka till mitt gamla jag  så fungerar det inte. Idag förstår jag inte hur jag orkade jobba heltid och ha en aktiv fritid. Idag får jag vara nöjd om jag orkar hälften…vilket är surt när man bara VILL leva precis som alla andra. Jag VILL INTE behöva bedömma hur mycket min energi räcker till MEN jag måste för annars mår jag bara sämre.

Såå när jag såg tv-programmet med kvinnan som hade dvärgväxt och hon sa ”att min energi är som ett äpple – när äpplet är slut så är det slut” för att förklara hur mycket energi som krävs av henne för att leva i  en världen gjord för normal stora människor kände jag för första gången samhörighet för precis såå kände jag ocksåå. Mitt äpple räcker inte till för den ”normala” världen

Så dröm om min förvåning när jag läste inlägget om FLASKAN inne hos Livets Bilder … va? Det är ju precis såå jag känt det under alla år…

♥ ♥ ♥

Nu kommer vi till det som jag ska försöka lära mig av den här reflektionen 😀

-Att jag måste acceptera att jag INTE har lika mycket energi som förr fast mina symtom försvinner (lära mig var min energi-nivå är)
-Att jag måste välja VAD jag vill använda mina äppelbitar till…speciellt nu när det är många som vill ”tugga på mitt äpple” 😉

Ha det gött! Kraaam C

1 kommentar

Filed under Tänkvärt

One response to “Energi (ork)

  1. Heja dej!
    Det låter som bra saker att lära sej! Mail kommer, snålar på mina äppelbitar extra just nu…
    Kram

Kommentera

