TÄNKvärt

Tiingeliing!

Att inte vara kreativ gör mig rastlös (eller så är det stress-hormonerna som busar runt i min kropp just nu som jag känner av…inte vet jag 😀 ) men nu klarar jag inte av att bara sitta still och vänta ut min utmattning längre (trots att min kropp fortfarande ”ger igen” när jag pressar in för många saker i min dag) sååå för att få göra något kreativ tänkte jag starta upp en nu kategori i min blogg : TÄNKVÄRT – där jag reflekterar över allt nytt jag ska lära mig i år

Jag hittade en blogg, Vardagslinjer med helt underbara bilder i och jag fastnade speciellt för den här bilden för den är såå mycket JAG  😀

(bild lånad från bloggen Vardagslinjer)

Ibland undrar jag om det är typiskt kvinnligt att ha hjärnan full med saker att komma ihåg…??? Om vi via uppfostran men även ifrån samhället får ett omedvetet krav på oss att vara ”en levande almanacka”? För ärligt talat vem är det som ska komma ihåg tankläkartider, föräldrarsamtal och mosters födelsedag i er familj??? Om min man glömmer nått så läggs det under ”ja men han är ju bara en man”- kontot fast om jag glömmer nått….på vilket konto hamnar det då?
Dålig kvinna/mamma-kontot (känns det som i alla fall) Och det är den känslan som får mig att trampa lite hårdare på gasen istället för att bromsa fast min hjärna säger STOPP! det går inte att stoppa in fler saker nu…

Hjärnstress var ett ord jag hittade i boken, Duktighetsfällan – en över-levnadsbok för prestationsprinsessor (av J Rose och A Perski)
Vad är det då? Jo precis det som bilden visar – när man tänker på allt man ska göra eller inte hann göra. Och om jag minns rätt så är den här typen av stress farligast. När hjärnan gasar men kroppen inte gör något (jag brukar likna det vid att lägga bilen i friläge och  trycka gasen i botten…man kommer ingenstans men gör av med mycket energi (bensin) och tillslut skär sig motorn)

♥ ♥ ♥

Det här är en o-vana jag haft med mig lääänge så min läxa i år blir att dels bli medveten om NÄR jag hjärnstressar och att ta ett djupt andetag och stänga av tankarna (+ försöka träna maken på att tänka lite själv ocksåå förståss 😉 )

Ha det gött! Kraaam C

3 kommentarer

Filed under Tänkvärt

3 responses to “TÄNKvärt

  1. Bra! Att du är rastlös, det brukar vara ett tecken på att man går ner i varv…det är abstinensen du känner (kolla inlägg i min blogg om aktivitetsmissbruk). Men att skriva och reflektera över det hela tror jag är klokt! Ser fram emot att läsa!
    Kram

  2. Cyllan

    Äh va? Abstinens??… är det kanske därför det släpper lite när jag ”fuskar” och gör saker istället för att vila?? Det får bli en tur till din blogg efter lunch och kolla upp vad jag har för ”missbruk” (ler)
    Kraaam C

  3. Oj man känner igen sig,man får försöka och ta`t lugnt , lättare sagt en gjort 🙂
    VARMA KRAMAR MAJSAN

Kommentera

